torsdag den 12. november 2015

Her kan du også hente inspiration til en god bog


Kan du heller ikke få nok af bøger? Jeg har samlet nogle af de hjemmesider, som jeg selv følger med på, når jeg leder efter den næste gode bog at gå ombord i.

  • Litteratursiden: Masser af anbefalinger og anmeldelser fra både bibliotekarer og ildsjæle. Her er også lavet mange oversigter og temaer, som samler bøger, der på den ene eller anden måde ligner hinanden. Savner du nogen at diskutere bøger med, er her også forskellige online læseklubber, som du kan melde dig ind i.
  • DR udsender flere forskellige nyhedsbreve om litteratur. Litteratursektionen på deres hjemmeside kommer vidt omkring og er ganske inspirerende.
  • Politikens bogtillæg: Anmeldelser af bøger og omtale af den litterære verden. 
  • LitteraturNu er et online magasin med litteraturkritik og formidling med med aktuelle anmeldelser og forfatterinterviews.
  • eReolen: Endnu et tilbud fra bibliotekerne. Her kan du låne ebøger og lydbøger. Jeg foretrækker selv papirbøger, men eReolen er god, når jeg lige vil have en smagsprøve på en bog for at afgøre, om jeg nu også har lyst til at læse den. Udvalget er desværre lidt begrænset, hvis du er ude efter de nyeste eller populæreste bøger, men der er stadig meget godt at komme efter som fx Sofi Oksanen eller Jonathan Franzen.
  • Kochs Krimier: Anton Koch-Nielsen er manden bag denne hjemmeside, som byder på mange anbefalinger af krimier. Han er ikke hvem som helst - i 1986 var Koch-Nielsen medstifter af Det Danske Kriminalakademi, og han sidder stadig i juryen, som hvert år uddeler den prestigefyldte Palle Rosenkrantz-pris for årets bedste krimi. 
  • Krimisiden: En flok bibliotekarer anmelder krimier. Her kan du søge efter en god bog ud fra en krimiseries hovedperson eller det land, som forfatteren kommer fra. Ret smart, hvis du fx er vild med engelske krimier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Nyeste boganbefalinger